Skolegades Skole ansøgte december 2017 (i samarbejde med Kulturskolen) om, at blive én af ti udvalgte skoler, vis elever, fordelt over hele landet skulle få mulighed for, at lære at spille et orkesterinstrument og spille orkester sammen med klassen.

Skolegades Skole blev valgt i januar 2018 og et meget spændende arbejde ligger forude i næste skoleår og fremadrettet.

Danske Musik- og Kulturskoleledere, DMKL har forfattet nedenstående pressemeddelelse:

Det sker som led i en ambitiøs plan med titlen OrkesterMester, et nationalt løft for skoleorkestre, som Nordea-fonden støtter.
​OrkesterMester er udviklet af Danske Musik- og Kulturskoleledere i partnerskab med Skolelederforeningen, ​DR SymfoniOrkestret og Dansk Musikskolesammenslutning.
OrkesterMester sigter på at opbygge orkestre på skoler, hvor der ikke i forvejen er et skoleorkester. Skoler uden i forvejen etableret skoleorkester prioriteres, da ønsket er at udbrede skoleorkestre til flest muligt skoler.